Wednesday 27 June 2012

ORANG BUJANG BANYAK HUTANG???


Assalamualaikum… dan SALAM EMAS buat semua…

Erkkk hemmm…. Terpanggil utk menyatakan PENDAPAT… sekadar PENDAPAT… J

Ape pendapat anda pasal keratan akhbar ni?? Dari REKOD AKPK RAMAI BUJANG yg mengalami masalah kewangan yang KRITIKAL!!  MENGAPA agaknya???

SIMPLE RULES….. “Spend LESS than YOU earn!!  Belanja KURANG dari pendapatan”.  ~~very SIMPLE RULES…  yet VERY DIFFICULT to follow for some!
                     
Kalo FAIL rules ni… memang la anda ada masalah dalam MONEY MANAGEMENT… Pengurusan kewangan anda….. Bagaimana??

MINDA KAYA membeli ASSET. Manakala MINDA MISKIN membeli LIABILITY.

ASSET adalah sesuatu yang MASUKkan DUIT ke dalam poket kita. Manakala LIABILITY adalah yang KELUARkan DUIT dari poket kita.

Beli rumah/kereta adalah LIABILITY, tetapi beli rumah/kereta dan menyewakan rumah/kereta tersebut untuk bayar ...balik rumah/kereta yang kita pakai adalah ASSET.~~ Robert T.Kiyosaki

MENGAPA JADIK BEGITU YEA???

Mungkin sebab berfikiran bahawasanya diri tiada tanggungan… maka MASA untuk ENJOY!!! Mmmm… enjoy tu takpe… mmg patut pun sekali sekala kita ‘REWARD’ diri kita…. Setelah penat bekerja kan… kena gak la ade masa untuk ‘released TENSION’… tapi biar berpada2… dan tidak melebihi daripada KEMAMPUAN.. didik diri untuk berbelanja sekadar KEPERLUAN bukan KEMAHUAN.

Cuba bayangkan… masa BUJANG dah kumpul HUTANG… itu masa tiada TANGGUNGAN… jikalau nnt ditakdirkan ada JODOH… dan berkahwin… dapat pulak pasangan yg HOBInya mengumpul LIABILITY.. masing2 dah MAXIMUM liability… bila combined LIABILITY… Jadila SUPERB LIABILITY kan… bile dapat GAJI… abes bayor HUTANG-HUTANG lapuk aje… so… sampai BILA NAK START KUMPUL ASSET?? Sebab sahih mmg x mampu!!

Jadi.. bila KEHIDUPAN dah macam ‘PATUNG BERNYAWA’… bekerja untuk membayar hutang2 bank… hidup penuh STRESSED… sebab nak nampak BERGAYA dimata ORG tapi hakikatnya SENGSARA!!! ~~huh!!!  Adakah anda dalam keadaan begini?

Masih BELOM?? Jadik… anda masih BELOM TERLAMBAT!!!  Alhamdulillah…. Kalau dah ade simptom2 seperti diatas…. Sila la berTINDAK sesuatu… SEBELOM anda masuk kategori ‘PATUNG BERNYAWA yang menjadi HAMBA DUIT… Bekerja utk melunaskan HUTANG BANK… harini dapat gaji… harini gak tinggal RM50 dalam akaun. (pekerja bank pun dibayar gaji utk bekerja di BANK… ni anda BEKERJA for FREE utk BANK… kan???)

Oleh Sebab MASIH MOOD BERKEMPEN MENABUNG EMAS….
Perlu di ingat KUDRAT kita untuk mencari REZKI makin menyusut hari ke sehari...

Jadik....! Anda perlu la BIJAK menabung Asset yg NILAInya makin MENINGKAT hari ke hari... tahun ke tahun!!!

Supaya... Makin ANDA BERUMUR... anda x perlu kerja LEBIH KUAT... kerana EMAS itu yg AKAN 'BEKERJA' untuk ANDA!!!
KEJAYAAN/KEGAGALAN kita hari ini bergantung kepada keputusan kita 3-5 tahun yang lalu. Oleh itu, bertindak dan buat keputusan sekarang untuk KEJAYAAN kita 3-5 tahun akan datang! KEHIDUPAN & KEJAYAAN kita adalah berdasarkan KEPUTUSAN yang kita lakukan.
Jadi… BERTINDAK SEKARANG!!!

Jom MENABUNG EMAS!!!!! Jgn Malu... jgn SEGAN... PM/SMS/Call jerrrrrr.... Kami bukan Ah Long... Kami cuma mau TOLONG maaaaaaaaa.....

CALL/SMS/PM Wang Sunnah,
0166160951 Zailiya Yatim
0166160952 Shah Zubir
(WhatsApp/Viber) pun boleh….
FB: Wang Sunnah

No comments:

Post a Comment