Monday 8 August 2011

Silver la pulok weiiii!!!!!!!


Mmmmm... Kita asyik dok bercerita pasal emas je... Lupa lak yang kita ada satu lagi ALTERNATE INVESTMENT tool iaitu SILVER! Kesian dia.... Dianaktirikan pulak oleh kita... Hehehe.. Post kali ni, kita cite pasal SILVER lak atau dalam bahasa melayu nya ‘PERAK’ (nama negeri teman tu weiii!!!). Silver juga dikenali oleh pengumpul2 'precious metal' ni sebagai EMAS ke 2. Boleh dikatakan juga, Silver adalah satu investment jangkamasa PANJANG. Kalo dilihat pada graf yg disediakan oleh www.24hgold.com, kenaikan Silver agak memberangsangkan utk tahun ni, tahun 2011, melebihi kadar kenaikan EMAS! Lihat chart kat bawah ni!

Sori sume, chart agak kecik. Utk besar kan, tekan Ctrl+'+'


Daripada carta atas ni, cer nengok.. kenaikan SILVER until AUG 2011 jer dah 115.57%. Pearrrggghhhh!!! Emas baru 35%... Pasti sape yg memiliki bongkah2 SILVER dan tokey2 SILVER, TERSENYUM sampai ke telinga!

Kami masih belom memiliki seketul SILVER sebab tu kadar ‘Alert’ kami pada SILVER ni agak kureng. Tapi InsyaAllah… akan diusahakan nnt utk investment education anak2.  

Tingat pada satu hari dulu, ketika itu, saya ke Public Gold Sunway untukmengambil stock emas. Tetiba terpandang sekumpulan lelaki cina sedang membelek2 bongkah kaler kelabu. Banyak lak tu! Timbul rasa sangsi bila tiada BAR emas pun dalam kantung depa tu. Terus terkeluor pertanyaan pada cina2 ni… “Tokey, beli silver ada untung ka?” Lalu salah sorang dari depa tu pon menjawab tanpa rasa sangsi kongsi info ngan saya. Katanya, silver adalah emas ke 2 dan sesuai utk di jadikan simpanan jangkamasa panjang. Dia membeli silver utk simpanan bagi pembiayaan anak2nya belajar nanti…. (x reti plak nak ajuk pelat cina dia berbahasa melayu… hahahaha) Nih teman bagi mike sume lak chart silver price untuk 5 tahun dari KITCO. Tgk ek...


Ok... Mari kita kaji betul x cakap apek cina tu! Mari kita tgk sape yg kena!!!!!

Tahun              USD per ounce
2006                 12.50
2011                 40.00
----------------------------
                         27.5 (kenaikan dalam masa 5 tahun)

= 27.5/12.50 x 100
= 220% kenaikan harga PERAK selama 5 tahun.

So, kira sendiri la yek!!! Bole invest in silver ni... Tapi kena alert dan utk jangka masa yang panjang... Jangan mengharapkan keuntungan utk short term!!!Yeehaaawwww!!!!!

No comments:

Post a Comment