Wednesday 27 July 2011

Mengapa Public Gold?

Kerap kali persoalan ini jadik persoalan…. Dan tentunya persoalan yg sama terlintas didalam minda anda. MENGAPA PUBLIC GOLD? Sedangkan byk syarikat dan kedai emas, bank2 dan sbgainya yg menjual emas keluaran mereka sendiri, tp mengapa PUBLIC GOLD jadi pilihan utk membeli emas? Untuk penialaian anda sendiri, disini saya sediakan Fakta untuk anda membuat perbandingan sendiri dan memilih yang mana lebih menguntungkan…

1. Nilai SPREAD : PG (Public Gold) mengenakan Spread (Beza harga jual & beli) utk belian semula dgn kadar terendah sekitar 5-6% shj. Berbanding emas yg dijual di kedai emas, mereka mengenakan Spread sekitar 15-20%.

2. Harga Pasaran Emas: Harga PG berubah setiap 20min, manakala harga di Bank perlu mengikut update semasa BNM dan harga di kedai emas mengikut Persatuan Emas Malaysia yg di update sebulan sekali. Bermakna anda x boleh mendptkan keuntungan mnggunakan teknik spekulasi pasaran.

3. LOCK harga emas: Emas di PG boleh di lock harga bila2 masa sahaja sama ada secara online 24jam, phone call waktu office hours dan sms. Kita perlu bayar dengan harga emas yg telah di ‘lock’ walaupun harga emas berubah 20 minit kemudian.

4. Jual emas: Kedai emas dan bank hanya membeli emas yg dibeli drpd mereka shj, dan xkan membeli semula jika emas itu bengkok atau calar krn mereka mengupah proses peleburan dan rekabentuk pada syarikat lain. Tetapi PG ttp membelinya semula krn mereka sendiri membuat proses peleburan dan rekabentuk. Contoh: Emas PG mudah utk dicagarkan dan xkan terjejas dari segi pembungkusannya. Tetapi jika emas PAMP Suisse, jika anda mahu cagarkan anda perlu potong seal yg membalut certificate dan emas tersebut. Jika seal luarannya sudah terpotong,bagaimana anda mahu menjualnya kelak?

5. Caj terselindung: Kebanyakan kedai emas mengenakan caj tambahan seperti ‘workmanship cost’, caj insurans (mengikut harga emas) dll. Public Gold hanya mengenakan transportation cost, tapi kalo ambil sendiri emas di cawangan Penang, kos tersebut dikecualikan.

6. Stok Emas: Stok PG sentiasa ada. Berbanding di kedai emas dan Bank, disebabkan mereka mengambil stok drp syarikat lain, maka stok mereka sentiasa kekurangan dan tertakluk kpd 1st come 1st serve. Anda x boleh booking emas tersebut.

7. Peluang perniagaan: Kedai emas atau bank tidak menawarkan peluang utk jadi dealer emas manakala PG menawarkan peluang utk menjadi Dealer (peluang perniagaan), dan yg menariknya setiap belian di bayar komisyen 1.5% dari jumlah terkumpul belian anda bermula 1-30hb. Komisyen dibayar pd 15hb pd bulan berikutnya. Jika anda beli utk simpan sekalipun dan x berniat utk menjualnya, bukankah sememangnya anda dah untung?

Pengasas Wang Sunnah;

016-6160951 Zailiya Yatim

016-6160952 Marlishah Zubir
Email: empayar_mz@yahoo.com

2 comments: